لوازم التحریر و بازی مارک ها
ساعت ۸:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۸   کلمات کلیدی:

این روزها سری به بازار لوازم تحریر زده اید یا نه؟ به بازار کیف های مدرسه چطور؟ بالاخره یک هفته دیگر، مدرسه ها باز می شود و باید بچه ها به مدرسه بروند. پس اگر تاکنون مشتری این بازار نبوده اید وقت چندانی نیست. لحظه ها را غنیمت باید شمرد. غنیمت شاید شما را یاد قیمت ها بیندازد، اما خیالتان راحت قصد ما پرداختن به قیمت ها نیست. بلکه حرف از این است که گاه قیمت ها را نمی دانیم. آن وقت کالاهایی می خریم که قیمت خود ما را هم پایین می آورد. تعجب نکنید. یک سر به بازار این کالاها بزنید. مارک ها را نگاه کنید، تصاویر روی کیف ها را تماشا کنید. لطفا! راستی یک نکته دیگر؛ این را که حتما می دانید هفته دیگر یک مناسبت مهم دیگر هم داریم. یادتان که نرفته است، هفته دفاع مقدس نزدیک است درست به اندازه بازگشایی مدارس. آخر صدام جنگ را در فصل مدارس به کشور ما تحمیل کرد تا بسیاری از دانش آموزان یک روز از نیمکت دانش آموزی قد بکشند معلم غیرت شوند. عجیب بود آن روزها که یک نفر فاصله کودکی تا مرد شدن را یک روزه طی می کرد. یک نفر از پیری و بازنشستگی، سریع تقویم ها را به عقب برمی گرداند و جوان می شد اسلحه به دست می گرفت. حتی کم نبودند زن هایی که مردها را شرمنده مردانگی خویش می کردند و ... بگذریم. قصد گفتن از دفاع مقدس را هم ندارم. فقط می خواهم بگویم. اگر به بازار لوازم تحریر سری زده اید و اگر یادتان است که در این کشور جنگی بوده که ما به دفاع مقدس تبدیلش کرده ایم و هشت سال هر روزمان عاشورا بوده است تا یزیدیان پیروز نشوند و اگر یادتان مانده است در این جنگ بیش از ۲۲۰ هزار نفر از بهترین فرزندان ایران اسلامی به شهادت رسیده اند و بسیاری از اینان هر کدام می توانند برای جامعه، الگو باشند، بروید و سراغ بگیرید، چقدر از تصاویر آنان برند محصولات آموزشی شده است؟ راستی در سیستم آموزشی ما که قرار است پرورشی هم باشد، چه ابزار پرورشی داریم؟ ببخشید، اگر به جایی برنخورد، این محصولات با پرورش بیگانه است. اصلا بربخورد به هر کس بهتر، با این لوازم تحریر و کیف هایی که با این مارک ها تزئین می شوند آیا می خواهیم حسین فهمیده تربیت کنیم؟ اصلا آیا کودک و نوجوان ما، حسین فهمیده را می شناسد که رغبت الگوگیری از او داشته باشد؟ باورندارید بروید از خود بچه ها بپرسید. صیاد شیرازی را بهتر می شناسند یا جومونگ را؟ از کاوه چه می دانند و از رامبو چقدر؟ لیونل مسی برایشان عزیزتر است یا چراغچی؟ و... نگویید خب. بچه ها این مارک ها را دوست دارند چون این دوست داشتن را ما برایشان به وجود آورده ایم براساس ذائقه سازی دیگران. حتی اگر به جایی برنخورد می توان گفت ما خود سرباز بیگانه شده ایم در جنگ نرم با خود و هویت خود. عصبانی نشوید. واژه به واژه پی تکذیب نفرستید. آن چیز که عیان است ، هیچ حاجتی به بیان ندارد، این بازار ما این زندگی ما و این هم ما و جوانان ما. آیا وقت آن نرسیده به خود نگاه کنیم و کاری بکنیم؟...

خراسان رضوی - مورخ شنبه 1390/06/26 شماره انتشار 17934 /صفحه۶/جامعه